Rola Rodzica, Trenera w rozwoju młodego sportowca

W środowisku rozwojowym młodego sportowca wiele się dzieje, dlatego niezwykle istotne jest zrozumienie ról jakie mają do spełnienia w nim Rodzic-Sportowiec-Trener.

Należy pamiętać, że otoczenie odgrywa istotną rolę u każdego z uczestników triady. Każdy z tych czynników ma również bardzo znaczący wpływ na rozwój młodego sportowca . Bez odpowiedniej relacji z otoczeniem efektywność zawodnika nie będzie na najwyższym poziomie.

Rola rodzica

Najważniejszą rolą rodzica jest wspieranie swojego dziecka w spełnianiu jego marzeń , to on powinien słuchać i słyszeć jakie są jego potrzeby i dawać dziecku motywację do ich realizacji.  Wszystkie działania, którymi kieruje się rodzic powinny opierać się na wzajemnym szacunku i zrozumieniu.

Od samego początku przygody dziecka ze sportem, rodzic musi zadbać o zbilansowaną dietę oraz być strażnikiem zdrowia - pamiętać o badaniach , odpoczynku i regeneracji. Ważne jest przy tym aby nie strącać na drugi plan szkoły i nie zaniedbywać relacji dziecka ze znajomymi i rodziną.

Kształtowanie pozytywnych relacji w triadzie Trener – Dziecko – Rodzic powinno opierać się przede wszystkim na zasadach otwartej komunikacji, respektowania asertywnego stanowiska wszystkich ze stron oraz nie wchodzenia w wyznaczony zakres kompetencji. Ważnym aspektem jest również wzajemny szacunek wszystkich stron - nasza rola jako rodzica to pomoc w wyborze klubu , trenera, szkółki - tu powinniśmy sprawdzić jak najwięcej, szukajmy ekspertów, sugerujmy się opinią innych rodzicó,  tak żebyśmy zaufali i uwierzyli w kompetencje trenerów i nie wtrącali się w ich sposoby i metody nauczania  - to oczywiście nie zwalnia nas jako rodziców z bycia czujnym, a przede wszystkim z rozmów z dzieckiem .

Badania jednoznacznie pokazują że w im większym stopniu sportowcy kierują się swoją motywacją, satysfakcją i poczuciem spełnienia, tym dłużej chcą to robić, a co za tym idzie są mniej skłonni do przedwczesnego rezygnowania ( syndrom „wypalenia”)

 Dlatego tak ważne jest aby każdy zawodnik miał możliwość zaspokojenia potrzeb psychologicznych do których zaliczamy:

  • potrzebę autonomii (w jakim stopniu osoba ma poczucie, że podlega presji, a w jakim stopniu jest od niej wolna, jeśli chodzi o podejmowane działania, czy i jaki ma zakres wolności wyboru oraz w jakim stopniu są szanowane i uwzględniane jej opinie i uczucia)
  • potrzebę kompetencji (w jakim stopniu osoba ma poczucie, że jest w stanie skutecznie funkcjonować w określonym kontekście i związanym z nim wyzwaniami),
  • potrzebę relacyjności (w jakim stopniu ma poczucie, że jest akceptowaną i szanowaną częścią określonej społeczności, np. zespołu sportowego).

Rola trenera

Od momentu rozpoczęcia przez dziecko regularnych zajęć sportowych, trener staje się jedną z głównych osób dbających o jego rozwój. Powinien zatem, jako zaufany nauczyciel i wychowawca, rozumieć oraz budować jak najlepsze relacje nie tylko ze swoimi niepełnoletnimi podopiecznymi, ale także z ich rodzicami. Zwłaszcza tymi, którzy są określani mianem „trudnych”...

Jaki powinien być dobry trener? Zapewne to osoba, która Inspiruje, Wyjaśnia, Wymaga, Wspiera, Wynagradza, i Wyróżnia, czego efektem jest postęp w dwóch obszarach rozwoju zawodnika: Wzrastam i Wygrywam. Szerzej na ten temat w książce: PORADNIK POZYTYWNEGO TRENERA – MODEL I7W W SPORCIE. 

Psycholog Sportu w rozwoju młodego zawodnika.

Bardzo ważny element naszego modelu stanowi Psycholog Sportu i jego istotna rola jaką pełni w rozwoju mentalnym zawodnika.

Podstawowy problem, wobec którego staje psycholog sportu, zawiera się w pytaniu, co zrobić, aby zawodnik w danym dniu i miejscu osiągnął stan, gwarantujący zaprezentowanie pełni posiadanych możliwości?

Psychologia sportu jest ostatnio popularną dziedziną. Z pewnością w dużej mierze przyczyniają się do tego zawodnicy, którzy coraz bardziej podkreślają i doceniają znaczenie treningu mentalnego w przygotowaniu. ( Adam Małysz, Iga Świątek )

Do najważniejszych etapów treningu psychologicznego należą m.in. opanowanie technik relaksacyjnych, koncentrujących; opanowanie treningu wyobrażeniowego uwzględniającego specyfikę danej dyscypliny sportu; opanowanie programu pozwalającego przygotować się pod względem technicznym, taktycznym oraz mentalnym do konkretnych zawodów.

Źródło:

 (PRZEGLĄD PSYCHOLOGICZNY, 2006, TOM 49, Nr 4, 445-462 Psychologia we współczesnym sporcie– punkt wyjścia i możliwości rozwoju Jan Blecharz* Zakład Psychologii Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie)

(PORADNIK POZYTYWNEGO TRENERA MODEL i7W W SPORCIE, Warszawa 2019, Fundacja Sportu Pozytywnego, fundacjasportupozytywnego.pl)

10
cze

Michał Gmyrek

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin pharetra auctor mi in pharetra. Pellentesque ornare massa in tellus venenatis, quis dignissim mi facilisis.